Development of Metalinguistic Reflection on Different Types of Ironic Utterances

Keywords: late language development, pragmatic development, verbal irony, adolescents, children

Abstract

This study analyzes the way in children and adolescents reflect on ironic sentences. Participants were 9, 12 and 15 years old (12 participants per age group) who were presented with different ironic utterances (prototypical irony, ironic question, ironic offering, and ironic appreciation). They had to explain the meaning of the ironic utterance and explain their reasoning. Results show significant differences by age in the ability of identify irony and to reflect on it. Additionally, significant differences due to the type of ironic utterance were found.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karina Hess Zimmermann, Universidad Autónoma de Querétaro Facultad de Psicología
Karina Hess Zimmermann es licenciada en Educación Especial por la Universidad de las Américas, A.C. y doctora en Lingüística por El Colegio de México. Entre sus publicaciones destacan ¿Qué me cuentas? Narraciones y desarrollo lingüístico en niños hispanohablantes (México, 2013) y Saber lengua: lenguaje y metalenguaje en los años escolares (México, 2010). Desde 2008 es profesora-investigadora de la Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de Querétaro y sus líneas de investigación giran en torno al desarrollo lingüístico en los años escolares. 
Graciela Fernández Ruíz, El Colegio de México Centro de Estudios Lingüísticos y Literarios
Graciela Fernández Ruiz es doctora en lingüística y licenciada en filosofía. Entre sus publicaciones están Decir sin decir. Implicatura convencional y expresiones que la generan en español (México, El Colegio de México, 2018) y Argumentación y lenguaje jurídico. Aplicación al análisis de una sentencia de la SCJN (México, Instituto de Investigaciones Jurídicas-UNAM, primera edición: 2011; segunda edición: 2017). Desde 2011 es Profesora Investigadora del Centro de Estudios Lingüísticos y Literarios de El Colegio de México, donde trabaja principalmente temas de semántica (semántica filosófica, inferencias lingüísticas).
Adriana Olguín Briceño, Instituto Thomas Jefferson Campus Querétaro
Adriana Olguin Briceño es egresada de la Especialidad en Enseñanza y Aprendizajes Escolares y de la Maestría en Aprendizaje de la Lengua y las Matemáticas de la Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de Querétaro. Actualmente es profesora de Educación Básica en el Instituto Thomas Jefferson Campus Querétaro.

References

Andrews, Janet, Elizabeth Rosenblatt, Ulka Malkus, Howard Gardner y Ellen Winner (1986), “Children’s abilities to distinguish metaphoric and ironic utterances from mistakes and lies”, Communication & Cognition, vol. 19, núm. 3-4, enero, pp. 281-298.

Attardo, Salvatore (2013), “Intentionality and irony”, en Leonor Ruiz Gurillo y María Belén Alvarado Ortega (eds.), Irony and Humor. From Pragmatics to Discourse, Ámsterdam/Filadelfia, John Benjamins, pp. 39-57.

Attardo, Salvatore (2000), “Irony as relevant inappropriateness”, Journal of Pragmatics, vol. 32, núm. 6, mayo, pp. 793-826.

Austin, John (1962), How to Do Things with Words, Cambridge, Massachusetts, Cambridge University Press.

Baron-Cohen, Simon, Sally Wheelwright, John Lawson, Richard Griffin y Jacqueline Hill (2002), “The exact mind: Empathizing and systemizing in autism spectrum conditions”, en Usha Goswami (ed.), Blackwell Handbook of Childhood Cognitive Development, Oxford, Blackwell, pp. 491-508.

Barriga Villanueva, Rebeca (2002), Estudios sobre el habla infantil en los años escolares: un solecito calientote, México, El Colegio de México.

Beal, Carole (1988), “Childrenʼs knowledge about representations of intended meaning”, en Janet Astington, Paul Harris y David Olson (eds.), Developing Theories of Mind, Cambridge, Massachusetts, Cambridge University Press, pp. 315-325.

Berman, Ruth A. (2004), “Between emergence and mastery: the long developmental route of language acquisition”, en Ruth A. Berman (ed.), Language Development Across Childhood and Adolescence, Ámsterdam/Filadelfia, John Benjamins, pp. 9-34.

Bonitatibus, Gary (1988), “What is said and what is meant in referential communication”, en Janet Astington, Paul Harris y David Olson (eds.), Developing Theories of Mind, Cambridge, Massachusetts, Cambridge University Press, pp. 326-338.

Brooks, Patricia y Vera Kempe (2012), Language Development, Chichester, BPS Blackwell.

Brown, Penelope (2002), “Everyone has to lie in Tzeltal”, en Shoshana Blum-Kulka y Catherine Snow (eds.), Talking to Adults. The Contribution of Multiparty Discourse to Language Acquisition, Mahwah, Lawrence Erlbaum, pp. 241-275.

Burnett, Debra (2014), “Exploring the role of conventionality in childrenʼs interpretation of ironic remarks”, Journal of Child Language, vol. 42, núm. 6, noviembre, pp. 1267-1288.

Creusere, Marlena (2000), “A developmental test of theoretical perspectives on the unders¬tanding of verbal irony: children’s recognition of allusion and pragmatic insincerity”, Metaphor and Symbol, vol. 15, núm. 1-2, abril, pp. 29-45.

De León Alcantar, Alejandra (2015), Algunas exploraciones en torno a la ironía verbal en los años escolares, tesis de maestría en Psicología, México, Universidad Autónoma de Querétaro.

Dews, Shelly, Ellen Winner, Joan Kaplan, Elizabeth Rosenblatt, Malia Hunt, Karen Lim, Angela McGovern, Alison Qualter y Bonnie Smarsh (1996), “Childrenʼs unders¬tanding of the meaning and functions of verbal irony”, Child Development, vol. 67, núm. 6, diciembre, pp. 3071-3085.

Fernández Ruiz, Graciela (2017), Argumentación y lenguaje jurídico. Aplicación al análisis de una sentencia de la Suprema Corte de Justicia de la Nación, México, Instituto de Investigaciones Jurídicas-Universidad Nacional Autónoma de México.

Filippova, Eva (2014), “Irony production and comprehension”, en Danielle Matthews (ed.), Pragmatic Development in First Language Acquisition, Ámsterdam/Filadelfia, John Benjamins, pp. 261-278.

Filippova, Eva y Janet Astington (2010), “Childrenʼs understanding of social-cognitive and social-communicative aspects of discourse irony”, Child Development, vol. 81, núm. 3, mayo-junio, pp. 913-928.

Filippova, Eva y Janet Astington (2008), “Further development in social reasoning revealed in discourse irony understanding”, Child Development, vol. 79, núm. 1, enero-febrero, pp. 126-138.

Flavell, John, Patricia Miller y Scott Miller (1993), Cognitive Development, Englewood Cliffs, Prentice-Hall.

Flores Treviño, María Eugenia (2008), Función poética del lenguaje: la ironía en el habla de Monterrey, México, Universidad Autónoma de Nuevo León.

García Fajardo, Josefina (2009), Semántica de la oración: instrumentos para su análisis, México, El Colegio de México.

Giora, Rachel y Salvatore Attardo (2014), “Irony”, en Salvatore Attardo (ed.), Encyclopedia of Humor Studies, Los Ángeles, Sage Publications, pp. 397-402.

Glenwright, Melanie y Penny M. Pexman (2010), “Development of children’s ability to distinguish sarcasm and verbal irony”, Journal of Child Language, vol. 37, núm. 2, marzo, pp. 429-451.

Gombert, Jean-Emile (1992), Metalinguistic Development, Chicago, University of Chicago Press.

Harris, Melanie y Penny M. Pexman (2003), “Children’s perceptions of the social functions of verbal irony”, Discourse Processes, vol. 36, núm. 3, febrero, pp. 147-165.

Hess Zimmermann, Karina (2016), “Is this a joke? Metalinguistic reflections on verbal jokes during the school years”, EuroAmerican Journal of Applied Linguistics and Languages, vol. 3, núm. 2, diciembre, pp. 3-21.

Hess Zimmermann, Karina (2014), “Desarrollo del humor en los años escolares: la reflexión metalingüística de chistes referenciales”, Estudios de Lingüística Aplicada, vol. 32, núm. 60, diciembre, pp. 57-87.

Hess Zimmermann, Karina (2010), Saber lengua: lenguaje y metalenguaje en los años escolares, México, El Colegio de México.

Hess Zimmermann, Karina, Graciela Fernández Ruiz y Alejandra de León Alcantar (2017), “Algunas exploraciones en torno a la reflexión metalingüística sobre la ironía verbal en los años escolares”, Estudios de Lingüística Aplicada, vol. 35, núm. 66, diciembre, pp. 9-39.

Kalbermatten, María Isabel (2010), “Humor in verbal irony”, en Dale Koike y Lidia Rodríguez Alfano (eds.), Dialogue in Spanish: Studies in Functions and Contexts, Ámsterdam/Filadelfia, John Benjamins, pp. 69-88.

Kalbermatten, María Isabel (2006), Verbal irony as a prototype category in Spanish: A discour¬sive analysis, tesis de doctorado en Lenguas, Minessota, Universidad de Minessota.

Marchetti, Antonella, Davide Massaro y Annalisa Valle (2013), “Irony and second-order false belief in children: What changes when mothers rather than siblings speak?”, European Journal of Developmental Psychology, vol. 10, núm. 3, febrero, pp. 301-317.

Martin, Rod A. (2006), The Psychology of Humor: An Integrative Approach, Londres/On¬tario, Elsevier Academic Press.

Mewhort-Buist, Tracy Anne y Elizabeth Nilsen (2013), “What are you really saying? Associations between shyness and verbal irony comprehension”, Infant and Child Development, vol. 22, núm. 2, marzo-abril, pp. 180-197.

Milosky, Linda (1994), “Nonliteral language abilities: seeing the forest for the trees”, en Geraldine Wallach y Katherine G. Butler (eds.), Language Learning Disabilities in School-Age Children and Adolescents: Some Principles and Applications, Nueva York, Macmillan, pp. 275-303.

Nelson, Katherine (1996), Language in Cognitive Development. The Emergence of the Me¬diated Mind, Cambridge, Massachusetts, Cambridge University Press.

Nicholson, Andrew, Juanita M. Whalen y Penny M. Pexman (2013), “Children’s processing of emotion in ironic language”, Frontiers in Psychology, vol. 4, núm. 1, octubre, pp. 1-10.

Nilsen, Elizabeth, Melanie Glenwright y Vanessa Huyder (2011), “Children and adults un¬derstand that verbal irony interpretation depends on listener knowledge”, Journal of Cognition and Development, vol. 12, núm. 3, agosto, pp. 374-409.

Nippold, Marilyn (2007), Later Language Development: School-Age Children, Adolescents, and Young Adults, Austin, Pro-Ed.

Pexman, Penny M. (2008), “It’s fascinating research: the cognition of verbal irony”, Current Directions in Psychological Science, vol. 17, núm. 4, agosto, pp. 286-290.

Pexman, Penny M. y Melanie Glenwright (2007), “How do typically developing children grasp the meaning of verbal irony?”, Journal of Neurolinguistics, vol. 20, núm. 2, marzo, pp. 178-196.

Pexman, Penny M., Melanie Glenwright, Suzanne Hala, Stacey Kowbel y Sara Jungen (2006), “Children’s use of trait information in understanding verbal irony”, Metaphor and Symbol, vol. 21, núm. 1, enero-junio, pp. 39-60.

Pexman, Penny M., Melanie Glenwright, Andrea Krol y Tammy James (2005), “An acquired taste: children’s perceptions of humor and teasing in verbal irony”, Discourse Processes, vol. 40, núm. 3, noviembre, pp. 259-288.

Pexman, Penny M., Lenka Zdrazilova, Devon McConnachie, Kirby Deater-Deckard y Stephen Petril (2009), “‘That was smooth, mom’: Children’s production of verbal irony and gestural irony”, Metaphor and Symbol, vol. 24, núm. 4, noviembre, pp. 237-248.

Quintiliano, Fabio (1887 [ca. 95 d.C.]), “De las figuras de sentencias”, en Fabio Quintiliano, Instituciones Oratorias, traducción de Ignacio Rodríguez y Pedro Sandier, Madrid, Librería de la Viuda de Hernando y Cía., pp. 87-100.

Searle, John (1979), Expression and Meaning: Studies in Theory of Speech Acts, Cambridge, Massachusetts, Cambridge University Press.

Searle, John (1971), The Philosophy of Language, Oxford, Oxford University Press.

Tolchinsky, Liliana (2004), “The nature and scope of later language development”, en Ruth A. Berman (ed.), Language Development Across Childhood and Adolescence, Ámsterdam/Filadelfia, John Benjamins, pp. 233-247.

Westby, Carol (1998), “Communicative refinement in school age and adolescence”, en Wi¬lliam Haynes y Brian Shulman (eds.), Communication Development: Foundations, Processes and Clinical Applications, Baltimore, Williams & Wilkins, pp. 311-360.

Winner, Ellen y Sue Leekam (1991), “Distinguishing irony from deception: understanding the speaker’s second-order intention”, British Journal of Developmental Psychology, vol. 9, núm. 2, junio, pp. 257-270.

Yus, Francisco (2009), “Saturación contextual en la interpretación de la ironía”, en Leonor Ruiz Gurillo y Xose Padilla García (eds.), Dime cómo ironizas y te diré quién eres: una aproximación pragmática a la ironía, Fráncfort del Meno, Peter Lang, pp. 309-331.

Yus, Francisco (2000), “On reaching the intended ironic interpretation”, International Journal of Communication, vol. 10, núm. 1-2, enero-julio, pp. 27-78.

Published
2019-12-19
How to Cite
Hess Zimmermann, K., Fernández Ruíz, G., & Olguín Briceño, A. (2019). Development of Metalinguistic Reflection on Different Types of Ironic Utterances. Signos Lingüísticos, 14(28). Retrieved from https://signoslinguisticos.izt.uam.mx/index.php/SL/article/view/265